Start-to-Skate 2024

Op dinsdag 14 mei verzamelden deelnemers van alle leeftijden zich op het Reinier van Arkel terrein in Vught. Het was de aftrap van Start-to-skate, een evenement dat drie avonden lang skateplezier beloofde. De ervaren trainers van de Vughtse IJsclub (VIJC) stonden klaar om hun kennis en passie voor skeeleren te delen.

De route naar het prachtige nieuwe asfalt was een avontuur op zich. Een klein stukje ‘off road’ vanaf de Keet, waar bankjes klaarstonden om skeelers aan te trekken. Naambadges werden uitgedeeld aan deelnemers, trainers, vrijwilligers, EHBO-team en verkeersregelaars.
Trainer Gerard verwelkomde iedereen hartelijk en verdeelde de groepen: jongste jeugd, jeugd en volwassenen. Plezier straalde van alle gezichten.

Balans, afzet, bochten rijden, remtechniek, starten – alles kwam aan bod. De trainers legden uit hoe je je lichaam goed moest positioneren op de skeelers en hoe je je evenwicht kon bewaren. De beginners wiebelden nog wat onzeker, maar al snel kregen ze de smaak te pakken.

Na de basisoefeningen was het tijd voor bochtenwerk. Deelnemers leerden hoe ze soepel door de bochten konden glijden zonder hun evenwicht te verliezen. Ook de remtechniek was een cruciaal onderdeel. Hoe rem je veilig af zonder over je eigen voeten te struikelen? De trainers gaven tips en deden voor hoe je met gecontroleerde bewegingen tot stilstand kon komen. Een paar valpartijen later hadden de meesten het onder de knie.

Het weer was onze enige tegenstander. Bij regen zou het asfalt glad worden en het risico op valpartijen vergroten. De organisatie hield de weersvoorspelling nauwlettend in de gaten en besloot via e-mail om 16:00 uur voorafgaand aan de training te laten weten of de avond doorging. Een protocol dat op alle dinsdagen zou gelden.

De laatste tien minuten van dag één begon het te regenen, en nog nooit waren kinderen en hun ouders zo snel huiswaarts gekeerd met al hun spullen. Een gezellig napraten zat er niet in! Helaas vielen ook de dinsdagen van 21 en 28 mei in het water. Dit was de natste maand mei met 122 millimeter sinds het begin van de metingen!

Maar de laatste (reserve)dag, 4 juni, maakte alles weer goed. Iedereen genoot van het skeeleren. Nu was er wel een gezellig napraten mogelijk met limonade, koffie en koekjes en werden de oorkondes met veel trots uitgedeeld.

Gelukkig hebben we een deel van de deelnemers mogen verwelkomen om nog een les in te halen op de reguliere maandagavondtrainingen op de skeelerbaan in Schijndel.

De organisatie bedankt alle ruim 20 vrijwilligers voor hun tomeloze en enthousiaste inzet.

Hier vind je de volledige fotomap van Start-to-Skate mei/juni 2024
Met dank aan Angelique Hendriks

Organisatie Start-to-Skate,
Dimphy Beaujean en Angelique Hendriks